Cairo9 | كايرو

الآنسه العانسه !! Addthi10الآنسه العانسه !! Email10الآنسه العانسه !! Printe10

الآنسه العانسه !!

Nancy
Nancy
الآنسه العانسه !! Empty

الآنسه العانسه !! Clock11 الأحد 9 مارس 2014 - 10:17
الآنسه العانسه !!

.

الآنسه العانسه !! Mish-3anes

كتير بنشوف المصطلح ده خاصتا اليومين دول , مش عارفه انا بشوف ان المصطلح ده مش متلائم مع العصر والتقدم اللى احنا عايشين فيه وبشوفه انه مصطلح الجهل يمكن زمان ماكنش له وجود المصطلح ده , بسبب انتشار الجهل , ودلوقتي مع التقدم ظهر بشكل كبير اوى , انا بستغرب انه ازاى فى ناس بتفكر بالمنطق ده وبالعقليه دى , وفى جروبات عن العنوسه ومنتديات ومدونات , بصراحه مصطلح سخيف وان دل على شىء بيدل على تدهور وحاله المجتمع السلبيه والانحدار الفكرى والثقافى لمعظم المجتمع ..

فكر البنات إتغير إفهمــوا :_
_الانفتاح الثقافى وتحرر المرأه الفكرى والثقافى واعتمادها على ذاتها وطموحها والمساواه العلميه والعمليه فى المجتمع ..

دلوقتي بنات كتير اوى بترفض اى عريس يدق على الباب , ولها صفات معينه فى الشخص اللى هترتبط بيه , والبنت تقدر تقول اة او لاء على عكس زمان .
كانوا البنات اول مايدق الباب عليهم بعريس تتشعلق فيه وتتمسك بيه برغم انه ممكن مايكونش مناسب ليها بس تقول المثل الشهير اللى مالوش اى معنى .
ضل راجل ولا ضل حيطه , انا مش بقتنع بالمثل ده لان فى حيطان كتير اوى ضلها افضل من ضل رجاله كتير اليومين دول .
البنت زمان ماكنش لها راى او فكر وكانت مريحه دماغها اوى , وده نتج عنه تدهور جيل باكلمه وانتشار الفساد والامراض النفسيه .
لان امهات زمان كانوا عايزين عريس وخلاص ومش مشكله هو ايه او طباعه ايه والضحايا هما الجيل بتاعنا ده , البنت دلوقتي لها هدف وطموح تقدر تعتمد على نفسها .
وتشتغل وتدرس وتختار شريك حياتها بشكل سليم , وتقدر تقرر مصير حياتها وتقرره زى ماهى عاوزة , وعلى مااعتقد انه صح على الاقل هتعيش حياه مرتاحه فيها+ انها مش هتكون مطلقه وهتوفر كتير اوى على محاكم الاسره القواضى المنتشره + انها هتربى جيل خالى من ا لامراض النفسيه .. وغيرها من الايجابيات .

الاهل شايفين بنتهم سلعه :
انا مش عارفه ليه معظم الاهالى بتعمل كده, بيكون الشاب محترم واخلاق ومستقبله ناجح وبنتهم بتجبه وهو شارى بنتهم وهما يحبكوها , كان بنتهم سلعه اللى يدفع اكتر يشيل ... اسلوب غير لائق والله لو كل اب بص للموضوع من الناحيه اللى انا شايفاها هيعرف انه غلطان , يعنى ايه عريس غنى ويدفع فى بنتك اكتر , هى بنتك ياعم الحج انت سلعه؟وتلاقى الجمله المشهوره بتاعت كل اب وام .. اللى مش هيدفع فيكى هيبيعك طبعا مش بعمم على كل الناس لكن فيه ناس كتير كده , طيب ماهو لو عاوز يرميها ويبيعها هبيع وهيسيب كل حاجه لها ويقولها مع السلامة ,  وبعدين ماممكن يقرفها في عيشتها ويخليها تتنازل له على كل شىء , هو ياعم الحج عشان انت عاوز تتفشخر قدام الناس بان واحد جه اشترى بنتك بقد كده ,يبقى تكون الضحيه بنتك؟

هو فى سن معين لجواز البنات؟ :
ناس كتير اوى فى دماغها ان فى سن معين لجواز البنت كانهم هما اللى بيحدودوا , ونسوا ان كل شىء مكتوب , وان قدر الله وماشاء فعل , انا بفتكر زمان لما كانوا
بيقولوا لنا ان كل شىء مكتوب وربنا كاتب لنا حياتنا وماحدش يعرفها غيره سبحانه وتعالى , فليه كل شىء بنقول عليه انه بامر الله الا جواز البنت؟ 
ولا هى كلمه اتعودتوا عليها فى كل شىء الا فى مشاكل ولادكم وبناتكم؟! شىء غريب ومستفز فعلا ال ايه من سن مش عارفه كام لكام ده السن المطلوب للجواز 
هو الجواز بالنسبه لهم ايه .. جوازه وخلاص عاوزين بناتهم تعيش بنفس طريقتهم برغم انهم تلائيهم مش طايقين حياتهم دى وبرغم كده خايفين من كلام الناس 
ومش مشكله بقى البنت الضحيه دى تتجوز مين ؟ وبعد كده يحصل ايه , المهم الناس ماتقولش انها عانس وان قطر الجواز مش فاتها , ومش مشكله بقى بعد كده لو 
خلعت جوزها او اطلقت او عاشت عيشه زى الزفت , المهم الناس وكلامها والمهم تتستر , برغم ان ربنا الستار بس الكلمه الشائعه عاوزين البنت تتستر 
سبحان الله كلام غريب ومجتمع اغرب شايف مشاكل وبلاوى وكوارث ولسه بيفكر باسلوب
مستفز , غيرنا طلع القمر وعمل فنادق فى ا لفضاء , واحنا عايشين فى خنادق تحت الارض ذى الفيران , حياه روتينيه مافيهاش منطق ولا فكر ولا مبدأ ولا جديد
“” ولا حياه لمن تنادى ….  “”

ضع تعليقك :///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

الموضوع الأصلي : الآنسه العانسه !! // المصدر : Cairo9 // الكاتب: Nancy

magico
magico
الآنسه العانسه !! Empty

الآنسه العانسه !! Clock11 الأحد 9 مارس 2014 - 10:22
الآنسه العانسه !!

.

موضوع هاااايل ..  تسلم ايدك

ضع تعليقك :///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

الموضوع الأصلي : الآنسه العانسه !! // المصدر : Cairo9 // الكاتب: magico

Nancy
Nancy
الآنسه العانسه !! Empty

الآنسه العانسه !! Clock11 الأحد 9 مارس 2014 - 10:34
الآنسه العانسه !!

.

ميرسي محمد Smile

الموضوع الأصلي : الآنسه العانسه !! // المصدر : Cairo9 // الكاتب: Nancy

الآنسه العانسه !!

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة
صفحة 1 من اصل 1
خدمات الموضوع
 KonuEtiketleri كلمات دليليه
الآنسه العانسه !! , الآنسه العانسه !! , الآنسه العانسه !! ,الآنسه العانسه !! ,الآنسه العانسه !! , الآنسه العانسه !!
 KonuLinki رابط الموضوع
 Konu BBCode BBCode
 KonuHTML Kodu HTMLcode
إذا وجدت وصلات لاتعمل في الموضوع او أن الموضوع [ الآنسه العانسه !! ] مخالف ,, من فضلك راسل الإدارة من هنا